2011. január 8., szombat

Panettone



A sok összejött recept közül nehezen tudtam választani, hogy mit is tegyek fel ide először.
A választásom a panettonéra  esett. Miért is?
Sok olyan sütemény van számomra, amelyeket  valamiféle misztikum vesz körül. Nekem ilyen volt a panettone, amelyről nagyon sokat olvastam, de sohasem készítettem. Azt hittem, hogy ezt én sohasem fogom tudni elkészíteni.Még Olaszországban is  kevesen állnak neki az otthoni sütésnek, mert a pékek évszázadok óta sütik remekül. Engem azonban nagyon vonzott mindig is, de nem volt hozzá formám.
Sajtkukacnál láttam először, azt a helyes kis papír kapszlit, amiben szép magas panettonét lehet készíteni. Utána meg Ritmusnál láttam meg a panettonét, de Ő kalácsformában készítette. Aztán Szepykénél láttam egy kommentben, hogy Dolce Vita webáruházában lehet kapni. Nosza rohanás rendelni, mert ugye közeledett a karácsony és ugye nem élet az élet, na meg a karácsony panettone nélkül:-)) Pár nap múlva meg is érkezett és alig vártam az időpontot, hogy elkészítésem.. Addigra már sok mindent kiolvastam a süteményről. Az igazi panettonét persze kovásszal készítik és sokáig eláll de most én is élesztővel készítettem. A papír forma  jól vizsgázott. A formához kaptam receptet is, de egy kicsit variáltam rajta. Ha valaki ki szeretné próbálni, szánja rá az időt, mert megéri ennyit "babrálni " vele, nagyon finom volt és sokáig elállt.

Panettone, ahogy én készítettem

Hozzávalók: 

80 dkg liszt,
20 dkg cukor,
30 dkg vaj,
4 egész tojás,
2 tojás sárgája,
4 dkg élesztő,
1,5 dl tej,
1 vaníliarúd kikapart magjai,
20 dkg mazsola,
5dkg kandírozott citromhéj,
5 dkg kandírozott narancshéj,
5 dkg aszalt vörösáfonya,
1 dl rum,
fél narancs és fél citrom héja lereszelve.

Elkészítés:
Az aszalt vörös áfonyát és a mazsolát előző este beáztattam a rumba, majd másnap leszűrtem.
Az élesztő felét keverjük el 1 dl langyos tejjel, keverjük míg felolvad az élesztő és krémes lesz, ekkor keverjünk hozzá 7 dkg lisztet, keverjük el, fedjük le folpackkal és kelesszük 30 percet, míg a duplájára nő.
Ekkor tegyük át egy tálba, adjuk hozzá az élesztő másik felét, 0,5 dl langyos tejet, kézi mixerrel keverjük el alaposan, keverjünk bele 2 tojást, 20 dkg lisztet és 5 dkg cukrot és 10 dkg vajat. Keverjük össze alaposan, fóliával letakarva kelesszük 1-1 1/2 órát.
Adjuk hozzá a maradék két tojást és a sárgákat, a vaníliamagokat, a maradék cukrot, lisztet és vajat, egy kávéskanál sót, Gyúrjuk át alaposan a tésztát, majd kelesszük ismét, 2-2 ½ órát.
 A kelesztési idő végeztével, nyújtsuk ki a tésztát, szórjuk rá a gyümölcsöket és a mazsolát, tekerjük fel, gyúrjunk gömböt belőle. A papír formák egyharmadáig töltsük a tésztát, hogy legyen helye kelni, de előtte késsel vágjunk keresztet a tetejére és kelesszük még 2 órát. (ettől a hosszú kelesztéstől lesz különleges állagú, 2-3 hétig is eltartható ez a kalács).
Tegyük a kalácsot 200 fokra előmelegített sütőbe süssük 10 percig, vegyük le a hőfokot 180 fokra süssük így is 10 percig, majd csökkentsük 170 fokra a hőfokot, süssük 45-50 percig a kalácsot. 2-3 nappal sütés után a legjobb.


30 megjegyzés:

  1. Ti è venuta davvero bene questa ricetta del panettone, bravissima ciao

    VálaszTörlés
  2. Hát ez valami csodálatos lett! Látszik, hogy mennyire foszlós, könnyű tésztája van. Nagyon guszta.

    VálaszTörlés
  3. Stefania!

    Hello!
    La ringrazio molto per il tuo complimento! :-))

    VálaszTörlés
  4. Nea!

    Köszi, igen, nagyon finom volt. Itt még melegen vágtam fel, nem is lett olyan szép, de nagyon türelmetlen voltam :-))

    VálaszTörlés
  5. Ez aztán a kezdet! Meseszép! Én még csak nem is kóstoltam még ilyet! Így éjjel kettőkor jól megéheztem :)

    VálaszTörlés
  6. Gesztenye nagyon guszta,és nagyon jó a fotó is:-)

    VálaszTörlés
  7. Erinacea!
    Köszi, kedves vagy!
    Isteni finom, érdemes elkészíteni.
    Az olaszoknál már ettem, nagyon finom, idehaza még nem vitt rá a lélek, hogy vegyek, mert nagyon drága.

    VálaszTörlés
  8. Ditta!
    Köszi Neked is, a fotóval sohasem vagyok megelégedve, de próbálkozom :-)))

    VálaszTörlés
  9. Sziasz! hát én nem is tudtam, hogy ilyen régi blogolós vagy! nahát, mennyi recept! ÉS ez az új design is nagyon szép lett. Olvasgatlak! :) hajni

    VálaszTörlés
  10. Hajni!
    Köszi, kedves vagy, igen Te is meg fogod érni a 4 éves blogszülinapot:-)))

    VálaszTörlés
  11. Szia!
    Most karácsonyra szeretném majd elkészíteni, tudom még messze van, de érdeklődni szeretnék, hogy neked mekkora méretű volt a papírod? Vagy végülis mindegy mekkorát veszek a lényeg, hogy egyharmadáig töltsem meg? Tehát ha nagyobbat veszek abból kevesebb lesz, ha kisebb több elve érvényesül szerinted?
    Előre is köszönöm válaszodat

    Üdvözlettel Timie

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Timie!
      Igen a lényeg abban van, hogy háromnegyedig kell megtölteni, mert még kel és a sütés közben is emelkedik.
      Úgy emlékezem, hogy 7 és 10 cm-es átmérőjű papírforma volt. Majd meséld el milyen lett:-))

      Törlés
    2. Szia!
      Én is Dolce Vitánál vettem, de én annyira azt hittem, hogy picike a 7-10 cm-es, hogy 16,5x13,5 cm-es nagy formákat vettem :(
      Kérdésem: szerinted a te adagodból hány db fog kijönni ebben a méretben? Tudom jó kérdés, de hátha van egy pici rálátásod :))
      A másik kérdésem: most itt a válaszodban azt írtad, hogy háromnegyedéig kell megtölteni, de a receptben egyharmadáig? Gondolom az egyharmad lesz a jó, ha még kelnie is kell! De ez csak egy kérdés:)
      A kelesszük 2- 2 1/2 órát, az gondolom hideg helyen értendő? Tehát pl hűtőben? Mert pont Limara receptjénél értelmeztem félre a hűvös helyet, és a konyha nem volt elég hűvös neki, és eléggé túlkelt. Vagy elég ha megkelesztem, és ha látom, hogy jól megkelt akkor már jó vagyok??
      Bocsánat a sok kérdésért, de ajándékba szánom és nem szeretném elrontani :((

      Köszönettel
      Timie

      Törlés
    3. Szia Timi!
      Bocs, én írtam rosszul, de hogy miért azt nem tudom, talán siettem. Valóban harmadáig kell tölteni.
      Ha megnézed alul a bal sarokban a képet, ott látszik is, meg a mellette lévőt, hogy jól megkel benne.
      Ebből a mennyiségből hat kicsi és talán két nagy lett, ha jól emlékezem.
      A kelesztést egy olyan helyen végeztem, ahol kb. 15-16 fok volt, ha látod, hogy szépen megkelt, akkor már jó.
      Remélem sikerülni fog:-)

      Törlés
  12. Kedves Gesztenye!
    Megcsináltam a panettonét, egyelőre jónak tűnik, azt leszámítva, hogy sajnos ez a papír nagyon nagy, magas is széles is, és én három felé akartam osztani, így a papír feléig se érnek szegénykéim, de jól néz ki. Olvastam valahol, hogy rakjunk a tetejére cukrot, hát megszórtam, de az már nem olvadt rá, hát ez van :(( Legközelebb lehagyom. Az ízéről később nyilatkozom :)
    Köszönettel
    Timie

    VálaszTörlés
  13. Érdeklődnék még, hogy ez a panettone nem izzad bele a zsírpapírba? Ki kellene szednem belőle, vagy csak papírostól rácsra tenni?
    Köszönöm válaszod

    Timie

    VálaszTörlés
  14. Szia Timi!
    Én csak simán megporcukroztam a tetejét, nem baj, ha nem olvad el:-)
    Nem izzad bele? Nem egészen értem. Kihűlt és akkor én a kamrába tettem, zsírpapírral letakartam, majd konyharuhával. Maradt nálunk pár nap múlva és akkor is nagyon finom volt. A papíron azért meglátszik, hogy egy "zsírosabb" tészta került bele, meg a sütés is, de ez nem jelentett problémát. Ha akarod kiveheted belőle, de ha így teszed celofánba és bekötöd masnival a száját aranyos ajándék lehet.
    Olyan, mint amikor a muffint papírba sütöd:-)

    VálaszTörlés
  15. Kedves Gesztenye!
    Be is csomagoltam celofánba, úgy fogom átadni holnap anyukámnak és barátnőmnek, közben gyártottam bonbont is, de hát nekem ehhez nem sok türelmem van :)))Pedig még holnap egy gesztenyéset is csinálnom kellene :D
    Az tuti, hogy ez a bonbon gyártás elég költséges hobbi :(( De egyedi.
    Köszönöm a receptjeidet és a kedves segítségedet.
    Üdvözlettel
    Timie

    VálaszTörlés
  16. Szia, bocsánat a buta kérdésért, de az összes kelesztés a 15-16 fokon ment?
    Tamás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tamás! Igen nálam azon, azért olyan hosszú a kelesztés. Melegebb helyen gyorsabban megkel, de pont attól lesz finom, hogy lassan kel és sokáig.
      Gesztenye

      Törlés
  17. Nekem a végeredmény egy masszív nokedli tészta állag lett :-( mit rontottam el ? Köszönöm a választ

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Nikolett! Sajnos nem tudom mit rontottál el. Nálam ez minden évben elkészül és jó szokott lenni.
      Nem tudom milyen lisztből készítetted. Én úgy szoktam készíteni, hogy nem az összes folyadékot teszem bele egyszerre. Nem minden liszt egyforma, van amelyik több, van amelyik kevesebb vizet vesz fel. Egy kis lisztet kellett volna hozzátenni, akkor jó lett volna. Mit csináltál vele, csak nem dobtad ki?
      Minden alapanyag olyan volt, mint itt ?
      Gesztenye

      Törlés
  18. próbáltam mindent a leírás alapján készíteni, miuán megsütöttem a belseje eléggé folyós maradt, így ami menthető volt megettük. legközlebb kisebb adagot készítek. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nikolett! Karácsony előtt újra megsütöttem, és nekem most egy kanál lisztet kellett csak hozzátenni, valószínű más lisztből készítettem, mint 4 éve. Eddigi legjobb Panettonét sütöttem meg.
      Gesztenye

      Törlés
  19. A panettone papírt több méretben lehet kapni. Ehhez a mennyiséghez mekkora papírra lesz szükség?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebből egy nagyobb 12 cm-es átmérőjű és 6 db kisebb 8 cm átmérőjű panettone lett.

      Törlés
  20. Most sütöm először, a nyers tészta illata ês állaga valami fenomenális! Nagyon szeretem a panettonet, de mar 1000Ft 1db, és nincs mit látni rajta olyan kicsi. Kiváncsi leszek a végeredményre. :)

    VálaszTörlés
  21. Válaszok
    1. László nagyon örülök, hogy ízlett :-)

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...