2011. február 11., péntek

Időhiányből született farsangi fánk


Mostanában többször sütöttem fánkot, de nagyon nem voltam megelégedve vele, mert finomnak finom volt, de nem voltak olyan szép egyformák, amikor az olajba tettem őket, akkor féloldalasak lettek, a formájuk is olyan csálé lett. Mohától kértem segítséget, mert a Kifőztük magazin januári számába olyan csodás fánkokat készítette, hogy csak néztem. Köszönöm itt is a  segítséget. Aztán újra megpróbáltam, de még mindig nem volt az igazi.  
Múlt hétvégén nagyon szerettem volna végre a számomra is tökéletes fánkot megsütni, na meg meglepni anyukámékat és a fiamat, akik nagyon szeretik a fánkot. Elterveztem, hogy szombaton miket főzök és úgy láttam, hogy nem lesz kész délre a fánk, meg nem is szeretem kiszámítani az időt. Így jött az a gondolatom, hogy mi lenne, ha este bedagasztanám és másnap kivéve a hűtőből, csak szaggatni és keleszteni kellene. Igen ám, de kenyértésztával már alkalmaztam ezt a módszert, de fánkkal nem. Fülemben csengett nagymamám is, miszerint a fánk tésztájánál vigyázni kell, hogy ne fázzon meg a tészta. Na jó, de a hűtőben hideg van:-)
Lesz, ami lesz alapon betettem egy kelesztő tálba és a fedelét is rátettem. Másnap kivettem a hűtőből és szépen kinyújtottam, majd kiszaggattam, letakartam és vártam a csodára. Nem is váratott sokáig magára, egyszer csak elkezdett kelni a tészta. Igaz kicsit hosszabb idő kellett neki, de olyan szépek lettek, amilyenekre vágytam. Az olajba téve is csak 2-3 db lett kicsit csálé. Ezek után nem fogok félni a hűtőbe kelesztéstől a fánknál sem:-)
Lizától tanultam, hogy a tojásfehérjét is hozzá lehet adni a tésztájához, mégpedig felvert formájában és a zsiradékot pedig nagyon kis adagban majdnem a dagasztás legvégén.

Farsangi fánk

Hozzávalók: 
50 dkg liszt, 
2,5 dkg élesztő, 
4 tojás, 
kb. 3 dl tej, 
2 evőkanál cukor, 
2 evőkanál rum, 
5 dkg vaj, 
1 csg vaníliás cukor, 
csipet só, 
olaj a sütéshez.

Elkészítés:
az élesztőt egy kevés cukorral, 1 dl tejjel, 1 evőkanál liszttel felfuttatom. Majd a liszt közepébe teszem. A tojássárgáját habosra keverem a kétféle cukorral és a rummal és azt is a a lisztbe teszem. Dagasztó programra kapcsolom a gépet, közben felverem a tojásfehérjét habbá és azt is a gépbe teszem. Amikor már jól összeállt a tészta és szép rugalmas, akkor teszem hozzá az olvasztott vajat 5 részletre elosztva. A program végén kiveszem az üstből és kelesztőtálba teszem, egész éjszakára, majd másnap kiveszem és kb. 1 ujjnyi vastagra nyújtom. Pogácsa szaggatóval kiszaggatom, konyharuhával letakarom és hagyom kelni kb. másfél órát. Egy kisebb lábosba olajat öntök és amikor már forró (nem könnyű beállítani a hőfokot) egyszerre 5 darabot teszek bele, letakarom a fedővel és így sütöm addig, amíg szép piros színe lesz. Megfordítom és már nem fedem le, a másik oldalát is megsütöm. Papírtörlőre szedem ki, hogy magába szívja a felesleges olajat. A tetejét porcukorral szórom meg.

 

31 megjegyzés:

  1. Jaj, hogy te mennyire ügyes vagy az fantasztikus. Idáig minden nagyon tetszett, gusztusos és izletes amit készitettél. Ez a fánk könnyi mint a "pehely" és isteni finomnak néz ki, és lehetett!

    VálaszTörlés
  2. Elisabeth !
    Nagyon köszönöm, kedves vagy!:-))
    Még másnap is nagyon finom volt és valóban nagyon könnyű volt a tésztája:-))

    VálaszTörlés
  3. Ezek a legszebb fánkok,amit a szezonban láttam,ahogy a nagy könyvben meg van írva!!!

    VálaszTörlés
  4. Gesztenye, osztom az előttem szóló véleményét, tényleg ezek a leges-legszebb szalagos fánkok, amiket mostanában láttam:-)

    VálaszTörlés
  5. Gyönyörűek lettek. Örülök ennek az éjszakai ötletnek, nagyon jól fog jönni, mikor nincs időm semmire:)

    VálaszTörlés
  6. Időhiány ide, vagy oda csodásak lettek

    VálaszTörlés
  7. Most akarom majd felrakni Thomas Keller fánkjait, amiben a recept alapból 12 órát ír a hűtőben és abszolút tökéletesek lettek.

    VálaszTörlés
  8. Gyönyörűek lettek Gesztenye,nagyon ügyesen elkészítetted,a nagymamám is azt mondja,hogy nem szabad,hogy fázzon a fánk,Ő már csak tudja 82 éves,sütött egy pár darabot:-))

    VálaszTörlés
  9. Nagyon szép lett! Gondolom a család nem bánta az újrasütést:))

    Egyébként szinte minden kelt dolgot keleszthetsz a hűtőben, ha épp úgy jön ki a lépés!

    VálaszTörlés
  10. Citromhab!
    Köszönöm szépen, kedves vagy:-)
    Most nekem is kedvemre valók voltak:-)

    VálaszTörlés
  11. Mézeskalács!
    Kenyeret szoktam éjszaka hűtőbe pihentetni, de fánkot most először:-)

    VálaszTörlés
  12. Bianka!
    Most már örülök, hogy így döntöttem, de akkor kicsit rizikósnak tűnt:-))

    VálaszTörlés
  13. Ditta!
    Ugye, hogy ugye:-))
    Én is mindig ezt hallottam, minden fánksütéskor.
    De olyan fánkot, mint nagymamám, azért nem tudok sütni:-)

    VálaszTörlés
  14. Moha!
    KÖszi a segítséget és a dicséretet, a család a csálé fánknak is örült, de hát ugye aki maximalista, az így jár:-))

    VálaszTörlés
  15. Tiszta szerencse, hogy bevállaltad a reszkírt. Mert ezek a képen szereplő egyedek nagykönyvből léptek hozzád.

    VálaszTörlés
  16. 4Gyerek!
    Köszi, kedve vagy:-)
    Holnap túrós batyu készül hűtőből, kíváncsi leszek arra is:-))

    VálaszTörlés
  17. Csodálatosak ezek a fánkok!!! Kedvem lenne beleharapni olyan csalogatóak. Szuper jó, hogy megosztottad velünk ezt a hűtős megoldást, kifogom próbálni.:)

    VálaszTörlés
  18. Nagyon szépek lettek. Bizonyos okokból én ritkán sütök fánkot, de ma megtettem. Nekem is lett egy-kettő csálés, meg elhagyta a szalagját, de az ize nagyon finom volt. Jó ötlet a hűtős kelesztés, nem lehet ugy elfáradni a sütésben :))

    VálaszTörlés
  19. Gizi!
    KÖszi kedve vagy, nálunk a fánkok pillanatok alatt eltűnnek:-))

    VálaszTörlés
  20. Viki!
    Nálunk a csálé fánknak is lába kél azonnal:-))

    VálaszTörlés
  21. Hát én sem az tuti,azért Ők tudtak-tudnak sütni:-)

    VálaszTörlés
  22. Ezt én is kipróbálnám. Mitől lesz lukas a közepe?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva! Az ujjaddal kell kicsit benyomni, mielőtt az olajba teszed :-)

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...