2011. február 14., hétfő

Macaron, vagy valami olyasmi



Ez az a sütemény, amit szintén olyan misztikum vesz körül. Van aki bele se kezd, van, aki többször is és nem sikerül (ez vagyok én) és vannak akiknek ez már simán megy. Rengeteg oldalt elolvastam ezzel kapcsolatban és úgy gondoltam, hogy elméletben már jó vagyok:-)
Igen ám, de a gyakorlat az valami más. Ott nem minden megy simán. Tegnap megint vettem egy nagy levegőt és Piszkéhez fordultam, aki csodás macaronokat tud készíteni. Azért ahhoz már valami fanatizmus  hülyeség  kell, hogy mindehhez este 8-kor álljak neki :-)  De az idő sem lehet akadály, ha valamit kigondolok. Gondosan kimértem mindent a digitális mérlegen, mert ugye a leírások szerint ez nagyon fontos. Aztán daráltam, szitáltam, kevertem, nyomtam, vártam, sütöttem. Sütés közben el sem moccantam a sütő közeléből és figyeltem, hogy emelkedik-e, lesz-e talpa. Az előző kettő kísérlethez képest kicsit biztatóbb a helyzet. Most beérem ennyivel, aztán majd talán újabb próba jön, mert a színes macaron még mindig izgat. Tegnap este még be is töltöttem és ma reggelre kívülről még picit roppanós volt, na és a  krémmel együtt valami isteni finom lett. 
Nézzétek meg Piszkénél a részletes leírást, sokat lehet tanulni belőle.

Macaron

Hozzávalók:

90 gr tojásfehérje (ez kb. 3 közepes tojást jelent)
25 gr cukor
200gr porcukor
110 gr mandula (szeletelt, hántoltat használtam,,

az étcsokoládés ganache krémhez:
10 dkg jó minőségű étcsokoládé (55 %-os),
0,5 dl tejszín.

Előkészítés: a tojásfehérjéket 1 napig "öregíteni" kell szobahőmérsékleten, vagy 5 napig hűtőben. Én ez utóbbit választottam, biztos, ami biztos. A szeletelt mandulát a kávédarálóban nagyon finomra daráltam a porcukorral együtt, majd átszitáltam. Ez azért kell, hogy szép egyenletes legyen a macaron teteje.

Elkészítés: a tojásfehérjét robotgéppel félig felvertem, majd hozzátettem a 2,5 dkg cukrot és olyan keményre vertem, hogy amikor kiemeltem a keverőt, akkor kis csúcsot hagyott a tojásfehérje a lapáton. Ekkor az átszitált cukros mandulát fakanállal hozzákevertem, de csak addig, amíg egynemű nem lett. Itt is vigyázni kell, hogy teljesen ne törjük össze a habot, de azért a levegő buborékok nagy része kimenjen belőle. 
A masszát habzsákba tettem, majd egy sütőpapírral bélelt tepsibe, kb. 50 forintos nagyságú tésztát nyomok a papírra. Piszkénél olvastam egy jó ötletet, hogy egy sütőpapírt "preparált", vagyis 50 Ft-os nagyságú köröket rajzolt egy papírra és arra tett egy másik papírt, amire nyomta a köröket, vagyis amolyan "sorvezetőt" készített. Én ezt a lépést kihagytam, mint utólag kiderült kár volt megspórolni ezt, mert nekem nem nagyon lettek egyformák a gömbök. Egy picit kisebbet kell kinyomni, mint amekkorát akarunk, mert a massza még magától is terül pár mm-t. Nekem két tepsire fért el. 
A tepsit jó erősen a pulthoz csaptam, hogy a levegőbuborékok kimenjenek belőle és szép sima legyen a teteje. Így is pár darab teteje kitörni készült és olyan szép kis buborék lett rajta Okát nem tudom, de biztos van.
A macaronoknak szobahőmérsékleten kb. 45 percet kell pihenni, hogy egy kicsit száradjon a teteje. 
Ekkor készítettem el az étcsokoládés ganache krémet. A tejszínt egy percig forraltam, majd hozzátördeltem a csokoládét és hagytam teljesen felolvadni. A krémet hűtőbe tettem felhasználásig.
A macaron neuralgikus pontja még a sütés is. Ehhez nagyon kell ismerni a sütőnket. Előmelegítettem  a sütőt 160 fokra és a 45 perc letelte után betettem sülni a macaronokat. Ezen a hőfokon sült kb. 8 percig, majd kicsit kinyitottam a sütő ajtaját és visszavettem a hőfokot 130 fokra és így sütöttem még 5 percig. Nem szabad barnulnia, szép "fehérnek" kell lennie. A sütőpapíron hagytam kihűlni és akkor szedtem le róla, szépen le is jött. 
Az étcsokoládés ganache krémet kivettem a hűtőből és habzsákba téve megtöltöttem a macaronokat vele.



25 megjegyzés:

  1. Gesztenye, én is sokat tanulmányoztam mostanában ezt a sütit, de még nem szántam rá magam.
    Viszont van itt egy video, ebben elég jól nyomon lehet követni a készítést.
    http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=G4OkfhA0uK8&feature=related

    VálaszTörlés
  2. Nagyon Jóóóó! nem is értem mi a baj vele:DD
    Én sem értem ezt a macaron mániát:D Egyszer neki kell állnom megnézni mi ebben a nagyon valami:DDD

    VálaszTörlés
  3. szerintem nagyon csinik lettek! Én eddig csak egyszer próbálkoztam, de akkor kábé a sütikék egyharmadának lett csak talpa, az sem ilyen kis fodros mint Neked. Plusz duci lett a tetejük is. Szerinted az még jónak számít? Annyi féle macaront láttam, hogy nem tudom melyik a normális. :)))

    VálaszTörlés
  4. De jó, hogy megcsináltad!!! És milyen? Finom? Mert amúgy nagyon jól néz ki!!!

    VálaszTörlés
  5. Ezek egészen macaronszerű macaronok.
    A mostani Marie Claire-ben van egy festő asszonyság, aki macaronokat fest, és süti is. Na, az övéi sima csokis tallér kinézetűek lettek. Egy kis kinézetjavítás végett vettek valahol rózsaszínű profi egyedeket, hogy legyen valami elképzelésünk, hogy ez miért is olyan szép süti. Teljesen kiakadtam, hogy egy ilyen kókadt süti és szimpla "művészet" okán miért pazarolnak 4 oldalt az újságban. Csilla

    VálaszTörlés
  6. Még sosem ettem, láttam ilyet, de szerintem szépek.

    VálaszTörlés
  7. Szerintem nagyon szépek lettek, párat meg is tudnék hamizni....

    VálaszTörlés
  8. Én sem ettem még soha,de nekem nagyon tetszik!-:)A fotók káprázatosak!

    VálaszTörlés
  9. Dió Bisztró!
    Én sem értettem, de most már értem, nagyon finom.
    De a készítése nem lesz a kedvencem:-)

    VálaszTörlés
  10. Pixie!
    Én szerettem volna, ha még magasabb lett volna a talpa felett. Kricky taliján Gabi készített ilyet, de annak nagyon szép magas volt a teteje.
    Hogy milyen a jó nem tudom, mostanában nem kísérletezek:-)

    VálaszTörlés
  11. Ritmus!
    Köszi, kedves vagy. Nekem nagyon ízlett:-)

    VálaszTörlés
  12. Ditta!
    Köszi neked is a dicséretet, kedves vagy:-)

    VálaszTörlés
  13. Nekem kifejezetten tetszenek, nagyon csinosak:)

    VálaszTörlés
  14. Na ez az...én tuti nem kezdek bele. Legalábbis még hiányzik az a szikra ami elszánttá tenne.
    De a Tiedek tetszetősek. Igen tetszetősek.

    VálaszTörlés
  15. Kata!
    KÖszi, kedves vagy:-)

    4 Gyerek!
    Igen ehhez kell az a bizonyos szikra:-))
    Köszi neked is!

    VálaszTörlés
  16. Az vagy sem szerintem nagyon szépek lettek

    VálaszTörlés
  17. Nem tudom milyen az eredeti, de ez nagyon szép. A fotó csodálatos, s a sütikék ize is biztos nagyon finom.
    S csak úgy oda merted csapni a tepsit ? Nem borultak el a rányomott halmocskák ?

    VálaszTörlés
  18. Bianka!
    Köszi, aranyos vagy:-)

    Viki!
    Igen odacsaptam, nem lett semmi baja. Nem volt akkor halmocska, hogy elboruljon.:-)

    VálaszTörlés
  19. Citromhab!
    Bocs, de most vettem észre a kommented, mert spam-be tette.
    Köszi, mindenképpen megnézem!

    VálaszTörlés
  20. Ahha, a sütést is elrontottam. :D:D Szerintem nem volt elég meleg, és túl hamar nyitottam ki a sütőt és túl is süthettem. Többszörösen elszúrtam..de nem adom fel. :)

    VálaszTörlés
  21. megnézted az újságot? ha igen: milyen a recept, használható?
    ezt a trükköt észre sem vettem, hogy vettek profi rózsaszíneket...tényleg? én pont ebből akartam csinálni, mert olyan könnyűnek tűnt a leírása. de akkor lehet, hogy változtatok. szóval valaki hozzáértő megnézi a cikket?

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...