2011. december 6., kedd

Ferdén vágós sütemény, avagy a méteres kalács története


Boldogult lánykoromban, szóval elég régen kaptam ezt a receptet. Akkoriban szép karriert futott be ez a sütemény, boldog volt, aki megkapta a receptet. Hozzám is elért az akkori „őrület”, így papír alapon, írógéppel…elég részletesen leírva a munkafolyamatot. Nagyon sokszor készítettem, nagy kedvenc volt. Sokaknak adtam át én is a receptet, aztán valahogy feledésbe merült… főleg mióta interneten keresgélem a recepteket, nem került a kezembe a gépelt lap.
Hogy most miért?...nagyon egyszerű, nemrég azután érdeklődtem egyszülött kicsiny gyermekemtől, hogy a tiszteletére rendezendő családi ünnepségen milyen süteményeket látna szívesen az asztalon. Kis gondolkodás után kezdte sorolni…ezek között volt a ferdén vágós sütemény, azaz a méteres kalács…az eredeti recepten is ferdén vágós sütemény volt az elnevezés, csak később hallottam a méteres kalács nevet. Valószínű onnét kapta, hogy majdnem egy méter sütemény lesz belőle. Ritkán használok pudingport, de ehhez igen:-) Sietnem kellett, ezért a krém még egy kicsit puha, de ha kicsit áll a hűtőben, akkor szebben fel lehet szeletelni:-)

Ferdén vágós sütemény, avagy méteres kalács

Hozzávalók: 
a tésztához (2 db őzgerincformához elég): 
10 db tojás, 
2,5 dl kristálycukor, 
2 dl liszt,
1 csg sütőpor, 
2 evőkanál kakaó.

a krémhez:
 
1 csg vaníliás pudingpor, 
1 csg puncsos pudingpor,
8 dl tej, 
40 dkg vaj, 
30 dkg porcukor.

a tetejére: 
1 tábla jó minőségű étcsokoládé, 
2 evőkanál étolaj.

Elkészítés: A pudingporokat külön-külön elkeverjük a megfelezett tejjel és lassú tűznél addig keverjük, amíg besűrűsödik. Hagyjuk kihűlni.

A tojások fehérjét felverjük, majd hozzáadjuk a cukrot és addig verjük, amíg a cukor el nem olvad. A tojások sárgáját villával összekeverjük és azt is a fehérjéhez adjuk, elkeverjük óvatosan. A lisztet összekeverjük a sütőporral és mehet a masszába. A tészta felét sütőpapírral kibélelt őzgerincformába öntjük. A másik felébe tesszük a kakaóport és azt is beledolgozzuk. A kakaós massza is mehet a papírral bélelt őzgerincbe. Előmelegített sütőben tűpróbáig sütjük, majd deszkára borítjuk, a sütőpapírt lehúzzuk róla és megvárjuk, amíg kihűl. Akkora szeletekre vágjuk, amekkora a forma szeletei.

A vajat nagyon habosra keverjük a cukorral. Felét a puncsos, másik felét a vaníliás pudinghoz keverjük, jó habos legyen. Egy sárga piskótát krémmel összeragasztunk egy barna piskótával, majd krém, sárga piskóta, krém (felváltva vaníliás és puncsos), barna piskóta. Így sorakoztatjuk őket, amíg el nem fogynak a hozzávalók. A krémek olyan vastagnak kell lennie, mint a tészta. Én a maradék krémmel bekenem az egész sütit.

A csokoládét az olajjal vízgőz fölött megolvasztjuk és hagyjuk kicsit hűlni. Ezután bevonjuk vele a sütit. Betesszük a hűtőbe, hogy megkeményedjen a krém. Szeleteléskor ferdén vágjuk fel a süteményt, így érvényesül, hogy egy szeleten belül több szín látszik.

Kicsit babrás sütemény, de az eredmény önmagáért beszél!




16 megjegyzés:

  1. Az én drága nagyikám de sokszor sütött ilyet a családi ünnepekre! Erről a sütiről mindig Ő jut eszembe...
    Köszönöm, hogy eszembe juttattad, idén karácsonykor az asztalunkon a helye. :)

    VálaszTörlés
  2. Nálunk is méteres kalács néven fut, és nagyon szeretjük! :)

    VálaszTörlés
  3. Nekem anyukám és anyósom is szokta sütni, én pedig imádom. Jó is, hogy eszembe juttattad!
    Azért az a receptleírás nem semmi!!! :DDD
    Gyönyörű lett, én pedig nyelek nagyokat. :)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szeretem én is, de még sosem sütöttem, itt az ideje, hogy kipróbáljam:) Tényleg nem rohanós napokra való:)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon guszta sütemény! Talán régen én is sütöttem ilyet...Ki tudja miféle recept volt, de ez nagyon finomnak tűnik!!!Viszem is!

    VálaszTörlés
  6. Én is pont a múlt hétvégén készítettem otthon a fiúk kérésére! :-)

    VálaszTörlés
  7. Hú de sokszor sütöm én is, csak mióta sztrájkol a család (az egyik fogyózik, a másik nem eszik tojásos dolgokat, a harmadik meg sütit sem eszik), nem lehet ilyen kiadós sütit csinálni, de majd most hétvégén! Szerintem gyorsan elkészül, nem kell több munka vele, mint egy mézes díszítéssel, sőt! Mivel krémes, még jobban is izlik.
    Gesztenye bocsi, hogy itt írom: megkaptam a második csomagot is, köszi! A keret beszerzési címét megírnád, mert már néztem egy csomó gasztroker-ben és nem találok ilyet. Köszi!
    A sütihez jó étvágyat, gondolom már el is fogyott, amilyen jól néz ki!!Álomszép készlettel fotóztad, mindig is vágytam egy ilyenre!

    VálaszTörlés
  8. Petra!
    Köszi, örülök, hogy szép emlékeket idézett:-)

    Hankka!
    Igen, azt hiszem így volt a legnépszerűbb:-))

    Barbi!
    Hát még, ha vártam volna vele, amíg teljesen lehűl, akkor milyen szépen lehetett volna szeletelni:-)

    Trollanyu!
    Próbáld ki, ízleni fog:-))

    Kriszta!
    Örülni fogok, ha kipróbálod:-))

    Eszter!
    Gondolom, hogy ízlett nekik, ha kérték:-))

    Gabi!
    Örülök, hogy a csomag odaért.
    A készletet kaptam nászajándékba, nagyon vigyázok rá:-)

    VálaszTörlés
  9. Abban a "boldogult " időkben micsoda sztársüti volt ez ! Kiadós, vendégseregnek ideális adag:)

    VálaszTörlés
  10. Estoy encantada con tus excelentes y novedosas recetas,el cake luce espectacular,abrazos y abrazos.

    VálaszTörlés
  11. Az egyik kedvenc süteményem!
    Ám most igazándiból nem is ezért írtam neked. szeretnélek megajándékozni egy blogdíjjal, mindazért az örömért, amit a receptjeid olvasása, nézegetése okoz nekem. Kérlek lépj a blogomba, és vedd át az elismerést!

    VálaszTörlés
  12. Olyan nagyon régen sütöttem!Pedig annyira szeretjük.:-)

    VálaszTörlés
  13. De jo, hogy ilyen reszletesen le van irva! Nekem is a nagymamam sutotte es mar legalabb 25 eve nem ettem ilyet! De most husvetkor feltetlenul elkeszitem! Koszi a receptet!:-)

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...