2014. március 20., csütörtök

Csokoládés macaron


Állítólag ma van a macaron világnapja. Ám legyen. A rossz nyelvek szerint a francia cukrászok találták ki a megmaradt tojásfehérje hasznosítására. Más források szerint egy olasz cukrász találta ki a receptet. Akárhogy is történt, nagy népszerűségre tett szert ez a kis sütemény. Nagyon édes, nagyon finom, nem fogyókúrás az biztos. Nálunk egy kis misztikum is övezi, a "nehéz", sokszor sikertelen elkészítése miatt. Nem mondom, hogy nálam is mindig sikerült, az utóbbi időben viszont igen. Szeretjük, bár nem sűrűn készítem, de ha vendégek jönnek, akkor ez is kerül az asztalra. Most a kakaós változatát próbáltam ki csokoládékrémmel töltve. Kívül roppanós, belül lágy, szóval érdemes kipróbálni. lehet szeretni. Azt írja sok recept, hogy a tojásfehérjét 4 napig "öregíteni" kell szobahőmérsékleten, én ezt hűtőben szoktam 2 napig, de felhasználáskor időben kiveszem a hűtőből, hogy szoba-hőmérsékletű legyen felhasználáskor. Készítettem már úgy macaront, hogy nem öregítettem a tojásfehérjét és az is sikerült.  Egy a lényeg, ha a kezdeti próbálkozás nem sikerül, akkor se adjátok fel, próbáljátok meg újra.
A maraconhoz Jill Colonna receptjét használtam, fél adagot sütöttem belőle.
Az eredeti recept megtalálható itt.

Csokoládés macaron amaretto likőrrel 

Hozzávalók:
9 dkg mandula liszt
13,5 dkg porcukor
7,5 dkg tojásfehérje ( 2 közepes tojás)
5 dkg kristálycukor
3 teáskanál kakaópor (holland)

 a  töltelékhez:
15 dkg étcsokoládé
1 dl tejszín (állati 30 %-os)
3 evőkanál amaretto likőr

Elkészítés: 
a tojásfehérjéket robotgéppel félig felvertem, majd hozzátettem az 5 dkg kristálycukrot és olyan keményre vertem, hogy amikor kiemeltem a keverőt, akkor kis csúcsot hagyott a tojásfehérje a lapáton. Közben apránként hozzátettem a kakaóport is. Ekkor az átszitált cukros mandulát fakanállal hozzákevertem, de vigyázni kell, hogy teljesen ne törjük össze a habot, de azért a levegő buborékok nagy része kimenjen belőle. Akkor jó a massza, ha a  fakanálról úgy folyik le, mint a láva, folyamatosan, nem szakadozva.

A masszát habzsákba tettem és a szilikon macaron sütő lapra egyenlő köröket nyomtam belőle. A macaron lapot egy sütőlapra helyeztem, majd párszor a pulthoz csapkodtam finoman, hogy a
levegőbuborékok kimenjenek belőle és szép sima legyen a teteje.
A macaronoknak szobahőmérsékleten kb. 45 percet kell pihenni, hogy egy kicsit száradjon a teteje. 
Ekkor készítettem el a csokoládés ganache krémet. 
A tejszínt gyöngyözésig melegítettem , majd ráöntöttem az étcsokoládéra és addig kevertem, amíg teljesen fel nem olvadt, hagytam kicsit hűlni. Hozzákevertem az amaretto likőrt, majd felhasználásig a hűtőbe került.
Előmelegítettem  a sütőt 150 fokra és a 45 perc letelte után betettem sülni a macaronokat. Ezen a hőfokon sült kb. 6 percig, majd kicsit kinyitottam a sütő ajtaját és visszavettem a hőfokot 130 fokra és így sütöttem még 5 percig. A szilikon formán hagytam kihűlni, mert így szépen lejönnek a formáról.
A csokoládés ganache krémet kivettem a hűtőből, habverővel felhabosítottam és habzsákba téve megtöltöttem vele a macaronokat.

5 megjegyzés:

  1. Zsuzsa, ez az eddigi egyik legjobb leírás, amit macaronról olvastam. Azt szeretném kérdezni, hogy te légkeveréssel sütöd őket? (Én eddgi 160 fokon sütöttem 12 percig, talán azért sem lettek jók.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ildikó! Lehet hogy sok volt neki, épp a tetejének és az aljának kell roppanósnak lenni, a közepének puhának. Igen, légkeveréssel sütöm mostanában, régebben nem azzal sütöttem.

      Törlés
  2. Nagyon szép. Ma én is elkészítettem életem első macaronját. Remélem legközelebb szebb lesz mert kicsit nekem a teteje némelyiknél csúcsos. Lehet hogy a habot nem jó technikával pakoltam?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva! Köszi szépen :-)
      Megnéztem a blogodban és nagyon szépek lettek elsőre, gyönyörű magas lett. Csúcsos azért lett némelyik, mert nem terült el rendesen a massza. Egy kicsivel tovább kell keverni, akkor jó lesz.

      Törlés
  3. Gyönyörűségesek! :) Lassan már én is rászánom magam, mos kedvet is kaptam hozzá! :)

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...